Przepływomierz do benzyny to urządzenie, które może być potrzebne zarówno w gospodarstwach rolnych, warsztatach, a nawet w gospodarstwach domowych. Licznik benzyny nie jest wcale drogi, a w prosty sposób umożliwia kontrolowanie rzeczywistego przepływu paliwa w samochodzie, maszynach rolniczych czy też w innych zbiornikach. Oferowane liczniki na rynku można spotkać z wyświetlaczem elektronicznym oraz analogowym. Rodzaj wyświetlacza wiąże się z inną specyfiką działania oraz innym mechanizmem zastosowanym wewnątrz przepływomierza. Różnica w cenie pomiędzy dwoma przepływomierzami z jednej firmy w przybliżeniu wynosi 30%.
Liczniki pokazują nie tylko przepływ cieczy od pierwszego podłączenia tj. ogólny, ale również przepływ dzienny, chwilowy. Warto zwrócić uwagę na rodzaj cieczy do jakiej przystosowany jest przepływomierz, ponieważ w zależności od rodzaju cieczy dobrany jest odpowiedni materiał oraz rodzaj zabezpieczenia. Ważna jest również ilość cieczy jaka będzie przepływać przez czujnik w ciągu doby. Przepływomierze mogą być wykonane w wersji przeciwwybuchowej.
W przypadku przepływomierzy turbinowych pomiar cieczy odbywa się przy pomocy turbiny, która zainstalowana jest wewnątrz cylindrycznej rury. Przepływające paliwo popychając łopatki turbiny obraca je z taką prędkością z jaką przepływa ciecz. Prędkość przepływającej cieczy jest proporcjonalna do natężenia przepływu. Z kolei na zewnętrz znajduje się cewka, która generuje sygnał elektryczny. Ten sygnał po przetworzeniu przez przetwornik dostarcza pomiar na wyświetlacz elektroniczny.
W przypadku przepływomierzy z miernikiem krążkowym przepływający płyn uderza w dysk nutacyjny który w ten sposób zmuszony jest do kołysania się. Następnie poruszający się dysk nutacyjny wprawia w ruch koło zębate i w ten sposób przekazuje ruch na wyświetlacz analogowy.
Warto jest zakupić licznik benzyny nie tylko w sytuacji, kiedy wymaga tego specyfika pracy, ale również chęć zwiększenia oszczędności. Dzięki sprawdzaniu poziomu przepływu paliwa można z wyprzedzeniem zdiagnozować usterki, które wykryte wcześniej ograniczą niekorzystny wpływ awarii na inne części.