Marketing relacyjny, nazywany marketingiem partnerskim, marketingiem związków oraz marketingiem powiązań, dla wielu osób jest zagadką. Co właściwie kryje się pod tym pojęciem i w jaki sposób prowadzone są tego typu kampanie?
Jak zdefiniować marketing relacyjny?
Marketing relacyjny, jak sama nazwa wskazuje, polega na prowadzeniu działań mających na celu zbudowanie relacji między usługodawcą i usługobiorcą. Zbudowanie więzi ma na celu utrzymanie klienta przy danej marce jak najdłużej i zachęcenie go do powracania.
Marketing relacyjny jest czasami porównywany do marketingu bezpośredniego, czyli do marketingu opartego na bezpośredniej komunikacji z każdym z klientów (tj. komunikatem dopasowanym do konkretnego odbiorcy).
Podstawowe cechy marketingu relacji:
- Skoncentrowanie na utrzymaniu klienta;
- Bycie skupionym na działaniu długookresowym (długofalowym);
- Kładzenie dużego nacisku na jakość obsługi klienta i na jego doświadczenia związane z konkretną transakcją (tzw. customer experience).
W marketingu partnerskim ogromne znaczenie odgrywają także rozwiązania CRM, pozwalające na nieustanną analizę potrzeb i zachowań klienta.
Z jakim sektorem jest związany marketing relacyjny?
Marketing relacyjny jest najściślej związany z usługami i sprzedażą, gdyż w dużej mierze opiera się na programach lojalnościowych oraz na podkreślaniu roli konsumenta w samym procesie wymiany towarowej.
Programy lojalnościowe, mające duży wpływ na skuteczność marketingu partnerskiego, pozwalają bowiem na emocjonalne przywiązanie konsumenta do produktu lub usługi. Klienci, zachęceni promocjami i benefitami związanymi z częstymi zakupami, decydują się na notoryczne korzystanie ze świadczeń danego przedsiębiorstwa. Realne korzyści stają się determinantem ich wyborów, co przekłada się na wyniki sprzedażowe.
Marketing relacji jest przeciwieństwem marketingu masowego – który zastępowany jest indywidualnym podejściem do klienta.